گروه بین‌الملل: با اعلام مخالفت بخشی از مخالفان سوریه با شرکت در مذاکرات صلح ژنو، زمزمه تعویق آن یک‌بار دیگر بالا گرفت و همزمان گروه‌های مسلح داخل سوریه به جان هم افتادند و تظاهرات‌های گسترده‌ای علیه آنان در شهرهای سوریه دیروز خبرساز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای مخالفان سوریه مهم‌ترین گروه عضو ائتلاف مخالفان،  در تازه‌ترین موضع‌گیری خود درقبال برگزاری کنفرانس صلح ژنو اعلام کرد که در این نشست شرکت نمی‌کند. براساس توافق روسیه و آمریکا و سازمان ملل، قرار است نشست دوم ژنو برای بررسی بحران سوریه و دستیابی به راه‌حلی برای آن، 22ژانویه جاری (دوم بهمن) در شهر مونترو در سوئیس برگزار شود.

سمیر النشار عضو شورای مخالفان سوریه اعلام کرد، تصمیم این شورا پس از دیدار با نمایندگان کشورهای دوست سوریه، اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه و وزارت خارجه روسیه اتخاذ شده است. وی پیش‌بینی کرد که ائتلاف مخالفان سوریه هم تصمیم مشابهی خواهد گرفت.

پیش از این و در‌ماه اکتبر گذشته شورای یادشده تهدید کرده بود درصورت موافقت ائتلاف با شرکت در نشست دوم ژنو، از عضویت ائتلاف خارج خواهد شد.اظهارات النشار درحالی بیان می‌شود که پیش از این، رئیس شورای امنیت ملی روسیه برگزاری این نشست را در موعد مقرر بعید و بلکه محال دانسته بود. وی علت این امر را دودستگی مخالفان سوریه دانسته بود. النشار تصریح کرد که ایده برگزاری نشست دوم ژنو ایده‌ای بسیار بد است و جامعه جهانی چیزی برای ارائه دادن به‌منظور تغییر موضع شورا ندارد. وی پیش‌بینی کرد که ائتلاف مخالفان هم در نهایت در این نشست شرکت نکند و نه‌تنها شورای مخالفان بلکه شمار دیگری از مخالفان زیر چتر ائتلاف نیز با این مشارکت مخالفت خواهند کرد.

ائتلاف مخالفان سوریه  نشستی را برای بررسی شرکت در این کنفرانس در استانبول برگزار می‌کند و قرار است این نشست فردا هم ادامه یابد. همزمان، رسانه‌های خبری گزارش دادند که هیأتی از ائتلاف مخالفان طی روزهای آینده به مسکو خواهد رفت تا درباره این موضوع رایزنی کند. در همین حال، یک مقام ارشد ترکیه اعلام کرد که آنکارا می‌کوشد تا زمینه برقراری آتش‌بس موقت را در سوریه تا پیش از برگزاری نشست دوم ژنو فراهم آورد. این مقام تصریح کرد که احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه این موضوع را در دیدار با همتای ایرانی خود به بررسی می‌گذارد.

اما به همان اندازه که پای لنگان سیاست درباره سوریه به کندی حرکت می‌کند، تحرکات میدانی در سوریه بسیار شتابان در جریان است. در تازه‌ترین این تحرکات، گروه مسلح جدیدی در سوریه با اعلام موجودیت، رسما علیه گروه مسلح موسوم به داعش یا همان القاعده سوریه و عراق، اعلام جنگ کرد وهمزمان تظاهرات‌هایی علیه داعش در شهرهای شمالی سوریه برگزار شد. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در شماری از مناطق استان حلب تظاهرات‌هایی علیه گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) برگزار شد و تظاهرات‌کنندگان خواستار خروج این گروه از شهرها و روستاهای استان حلب شدند.

دراستان ادلب در غرب سوریه هم تظاهراتی علیه پیکارجویان داعش برگزار که با تیراندازی بی‌هدف آنان مواجه شد. اما گروه‌های اسلامگرای مسلح ازجمله گردان‌های نور الدین الزنکی، جنبش النور، گروهان 19و 5گروه مسلح دیگر با تشکیل ائتلافی جدید موسوم به ارتش مجاهدان، رسما علیه داعش اعلام جنگ کردند. در نخستین درگیری این دو گروه با همدیگر، روز جمعه و در حومه حلب دست‌کم 4نفر کشته شدند.

گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) یکی از چندین گروه‌ پیکارجوی فعال در سوریه است که پیش از این کوشید تا زیر چتر القاعده قرار گیرد اما ایمن الظواهری با عضویت آن مخالفت کرد. از آن زمان، درگیری‌های خونینی میان داعش و جبهه‌النصره به نمایندگی از القاعده درگرفت. این دو گروه به نوبه‌خود با ارتش آزاد تنها گروه وفادار به ائتلاف مخالفان سوریه درگیرند. اخیرا گروهی موسوم به جبهه اسلامی از گروه‌های انشقاق یافته از داعش و جبهه النصره اعلام موجودیت کرد و با این سه گروه درگیر شد. اکنون هم ارتش مجاهدان با داعش اعلام جنگ کرده است.

کد خبر 244624
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز